SEGES Vejledninger

Søg i alle kategorier eller vælg en enkelt kategori i listen

    Beklager, vi kan ikke finde nogen relevante vejledninger til dig.

    Kontakt os via formularen med dine spørgsmål, så vender vil tilbage til dig med en løsning.


    Ø90 – Årsrapport - Udskudt skat fra primo til ultimo

    Beskrivelse af, hvordan udskudt skat behandles i Årsrapporten

    Denne vejledning beskriver, hvordan udskudt skat behandles fra primo til ultimo i Årsrapporten. Vejledningen indeholder også information om, hvordan årsrapporten behandles, hvis udskudt skat ikke ønskes medtaget.

    Der indregnes udskudt skat i alle årsrapporter. Den udskudte skat skal beregnes af alle de forskelle, der er mellem de regnskabsmæssige og skattemæssige værdier. Hvis ikke den beregnes af alle forskellene, skal den udskudte skat ikke indregnes, og der skal i stedet tages et forbehold i revisors erklæring. Hvis den udskudte skat slet ikke beregnes, skal der ligeledes tages forbehold i revisors erklæring.

    Regnskabsmæssige værdier

    De regnskabsmæssige værdier er de værdier, der er anvendt i årsrapporten. De skattemæssige værdier er den skattemæssige saldoværdi.

    For ejendomme vil den skattemæssige værdi dog være den skattemæssige værdi opgjort efter reglerne i EBL.

    Skatteprocent

    Der anvendes den højeste marginalskat, hvilket vil sige 55,8 % for personer og 22 % for selskaber. Dog skal der ved personer, ved de poster der bliver betragtet som kapitalindkomst, anvendes en skattesats på 42,0 %.

    Anvendt regnskabspraksis

    Metoden, der anvendes til opgørelsen af udskudt skat, skal beskrives behørigt under anvendt regnskabspraksis.

    Beregning af udskudt skat

    Den udskudte skat skal beregnes af alle de forskelle, der er mellem de regnskabsmæssige og skattemæssige værdier.

    For ejendomsavance skal forskellen beregnes mellem den skattemæssige værdi opgjort efter EBL og den aktuelle salgspris på statustidspunkt.

    Aktuelle salgspris er værdien af grunde og bygninger optaget i anlægskartoteket. (2011 tal eksempel)

    Ejendomsavance  
    10.000 kr. tillæg              -200.000 
    I alt anskaffelser           -8.500.000 
    Salgspris fast ejendom evt. minus bolig          18.000.000 
    Handelsomk. anslået 1,5%              -270.000 
    Mælkekvote før 1/1 2005                       -   
    Ikke genvundne afskrivninger bygninger og tab            2.000.000 
    Ejendomsavance          11.030.000 
       
    Skattesats  51,5%
    Det er forudsat at ejendommen ikke er i VS ordning  
    Udskudt skat            5.680.450 

     Udskudt skat beregnes af forskellene mellem regnskabsmæssig værdi og skattemæssig værdi

      Regnskabs-
     mæssig 
     værdi
    Skattemæssig værdi Forskel Skatte
     sats
    Udskudt
     skat
    Kontonr. Bemærkning
    Gl. skattepligtige 
     underskud
      200.000 -200.000 33,50% 67.000 2295 72  
    Negative personlige 
     indkomster
      100.000 -100.000 18,00% 18.000 2295 73  

    Bil driftens 

    andel = 25%

    125.000 100.000 25.000 55,50% -13.875 2295 2X  
    Aktier (skattemæssig 
     værdi = anskaffelsessum)
    600.000 400.000 200.000 42,00% -84.000 2295 7X  
    Goodwill, miljøansøgning 
     og andre immaterielle anlægsaktiver
    600.000 200.000 400.000 55,50% -222.000 2295 1X  

    Betalings-

    rettigheder

    200.000 100.000 100.000 55,50% -55.500  

     

     

     

    beregnes 
     automatisk 
     af Ø90

    Inventar 1.000.000 500.000 500.000 55,50% -277.500    
    Besætning 300.000 150.000 150.000 55,50% -83.250    
    Beholdninger 100.000 50.000 50.000 55,50% -27.750    
                   
      Opsparing Betalt skat Skatte-
     sats
    Skat Udskudt
     skat
    Kontonr. Bemærkning
    Opsparing i 
     VS-ordning 50%
    500000 250000 55,50% 277500 -27500 2295 90

    Konto nr.

    Afh. af 
     opsparings %

    Indtastning i Ø90

    Der henvises til vejledningen (F1) til Billedet Udskudt skat.

    Vejledning > opgørelse > Opgørelsesbillede > Løn, privat, skat m.v. > Udskudt skat


     

     

    Leasede aktiver

    Når leasede aktiver aktiveres i årsrapporten, skal der ikke beregnes udskudt skat af disse. Det undgås ved at sige ja til leaset aktiv i anlægskartoteket:


     

    Ingen indregning af udskudt skat

    Hvis den udskudte skat ikke beregnes, skal Ø90 nulstilles for de formler, som automatisk beregner, og der skal tages et forbehold i revisors erklæring.

    Hvis du vil undgå beregning, skal du skifte til formel 0 i ”Kontering af prisgrupper”. Skriv P for passiv på landskonteringen og opret en ny med formel 0.

    Forbehold

    Som forbehold for ikke at medtage udskudt skat kan der evt. skrives: 

    Forbehold
    Vi tager forbehold for manglende beregning af udskudt skat. Der påhviler virksomheden en udskudt skat af ukendt omfang, idet den faste ejendom forventes at kunne sælges til en væsentlig højere værdi, end den er anskaffet til. Den udskudte skat vil påvirke egenkapitalen i negativ retning, men da den udskudte skat ikke er kendt, kan vi ikke udtale os om, i hvor høj grad det påvirker egenkapitalen. 

    Konklusion
    Det er vores opfattelse, at årsrapporten, bortset fra virkningerne af det i forbeholdet anførte, giver et retvisende billede af selskabets …… etc.

     

    Er denne vejledning nyttig?